Statut
Statut
Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Rypinie
- Zarządzenie nr 381/2011 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 29 listopada 2011r w sprawie nadania statutu Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Rypinie;
- Zarządzenie nr 395/2012 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 11 grudnia 2012r zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Rypinie;
- Zarządzenie nr 413/2017 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 27 grudnia 2017r zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Rypinie;
- Zarządzenie nr 59/2018 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 5 marca 2018r zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Rypinie;
- Zarządzenie nr 55/2019 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 20 marca 2019r zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Rypinie;
- Zarządzenie nr 115/2020 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 2 lipca 2020r zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Rypinie;
§ 1. Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Rypinie, zwana dalej „Powiatową Stacją”, działa na podstawie niniejszego statutu oraz powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
§ 2. Uprawnienia podmiotu tworzącego w stosunku do Powiatowej Stacji posiada Wojewoda Kujawsko-Pomorski.
§ 3.1. Siedzibą Powiatowej Stacji jest miasto Rypin.
- Obszarem działania Powiatowej Stacji jest powiat rypiński.
- Obowiązująca powszechnie nazwa skrócona Powiatowej Stacji to „PSSE w Rypinie”
§ 4. Powiatowa Stacja jest jednostką budżetową będącą podmiotem leczniczym finansowanym
z budżetu państwa.
§ 5.1. Działalnością Powiatowej Stacji kieruje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
w Rypinie, zwany dalej „Powiatowym Inspektorem” - jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie.
- Powiatowy Inspektor jest jednocześnie dyrektorem Powiatowej Stacji, reprezentuje ją na zewnątrz i wykonuje czynności pracodawcy wobec wszystkich pracowników Powiatowej Stacji.
§ 6.1. Powiatowa Stacja zapewnia obsługę Powiatowego Inspektora w zakresie realizacji jego zadań oraz realizacji podstawowych celów działalności Inspekcji Sanitarnej, do których należą:
- ochrona zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych;
- zapobieganie powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych;
- kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych.
- Cele, o których mowa w ust. 1, realizowane są w szczególności poprzez:
- nadzorowanie oraz egzekwowanie higienicznych warunków pracy w zakładach pracy;
- prowadzenie postępowania i dokumentacji w sprawach stwierdzenia choroby zawodowej i wydawanie w tych sprawach decyzji administracyjnych;
- prowadzenie postępowania w sprawach zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych,
- prowadzenie spraw w zakresie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego;
- sprawowanie nadzoru nad higieną środowiska zakładów nauczania i wychowania oraz placówek wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży;
- nadzorowanie warunków higieny środowiska, obiektów użyteczności publicznej oraz miejsc zbiorowego wypoczynku i rekreacji;
- nadzorowanie bezpieczeństwa żywności i żywienia, materiałów i wyrobów do kontaktów z żywnością i kosmetyków;
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych;
- wykonywanie pomiarów środowiskowych;
- opracowywanie ocen i analiz środowiskowych warunkujących zdrowie ludności;
- działalność przeciwepidemiczną;
- opracowywanie analiz i ocen epidemiologicznych oraz stanu bezpieczeństwa sanitarnego powiatu;
- wydawanie decyzji, wykonywanie innych czynności w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- przygotowywanie wniosków o ukaranie w sprawach o wykroczenia;
- przygotowywanie spraw związanych z wszczęciem i prowadzeniem dochodzenia oraz wnoszenie i popieranie oskarżenia w postępowaniu uproszczonym, według odrębnych przepisów;
- inicjowanie, organizowanie, koordynowanie, prowadzenie i nadzorowanie działalności na rzecz promocji zdrowia;
- sporządzanie sprawozdań zgodnie z „Programem badań statystycznych statystyki publicznej”;
- prowadzenie spraw administracyjnych, organizacyjnych, gospodarczych, finansowych, pracowniczych.
§ 7. Powiatowa Stacja może prowadzić niewyodrębnioną organizacyjnie działalność wykraczającą poza zakres działalności podstawowej określonej w statucie, polegającą m.in. na świadczeniu usług.
§ 8.1. Powiatowa Stacja działa w oparciu o:
1) zakład leczniczy prowadzony pod nazwą Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna,
w którego skład wchodzi komórka organizacyjna oraz samodzielne stanowisko pracy działalności leczniczej:
- Oddział Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego;
- Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia;
2) komórka organizacyjna oraz samodzielne stanowiska pracy działalności pozamedycznej:
- Sekcja ds. Ekonomicznych i Administracyjnych,
- Samodzielne Stanowisko Pracy - Główny Księgowy;
- Samodzielne Stanowisko Pracy – Radca Prawny.
- Szczegółową organizację wewnętrzną oraz zadania poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa Regulamin organizacyjny Powiatowej Stacji.